Lang, heel lang geleden sloegen twee vrienden, Louis-Antoine Bonduelle en Louis Lesaffre-Roussel, de handen in elkaar en openden ze een distilleerderij voor graanalcohol en jenever. We hebben het over 1853, ergens in Noord-Frankrijk. Als iemand die twee mannen toen had gezegd dat het avontuur waarin ze zich stortten, meer dan honderdvijftig jaar zou duren en dat de naam Bonduelle op een dag bekend zou zijn van Normandië tot aan de Oeral, zouden ze dat dan zelf hebben geloofd?
Maar laten we beginnen bij het begin.
1862 in Renescure, een Frans dorpje op de grens tussen de departementen Nord en Pas-de-Calais. In Renescure of Ruisscheure ligt de oorsprong van het familiebedrijf, waar de twee compagnons een boerderij en akkers kochten voor hun distilleerderij van graanalcohol, een stal voor rundvee en een mouterij. Op diezelfde plek verbouwen de broers Pierre en Benoît Bonduelle in 1926 een verlaten schuur tot een werkplaats voor conserven, waar ze 90.000 blikken doperwten produceren! Na de oorlog blijkt de conservenactiviteit van Bonduelle een geweldig succes. Iedereen is gek op hun blikgroenten! In 1947 is het merk Bonduelle een feit ... Een merk dat zich dan al profileert als pionier van plantaardig voedsel.
Denemarken, 1989. De deuren van Europa gaan wijd open voor de conserven van Bonduelle, die in steeds meer landen succes kennen. Na Duitsland in 1969 volgen Italië, het Verenigd Koninkrijk, de Benelux en Portugal. Bonduelle gaat door en verovert het hele continent, tot Denemarken in 1989. Ondertussen is in het Franse Estrées-Mons een nieuwe fabriek geopend en investeerde het bedrijf in een nieuwe bedrijfstak: diepvriesgroenten. In 1968 werden al meteen 300 ton diepvriesgroenten verkocht! Als Europese pionier blijft Bonduelle steeds een stap voor op de concurrentie.
We schrijven 1998, de beurs van Parijs. Bonduelle is net geïntroduceerd op de secundaire markt! Bonduelle Group zet zijn geografische expansie door en blijft innoveren met twee nieuwe activiteiten :mais, met twee productiecoöperaties voor suikermais (Coop de Pau en Maïsadour), en Fresh met Salade Minute in 1997. De familie Bonduelle blijft echter met beide voeten op de grond en handelt nog steeds in de eerste plaats vanuit de waarden waarin ze gelooft: integriteit en ethiek, milieubescherming en het welzijn van de bevolking. Die sterke betrokkenheid uit zich in een sterk en duurzaam mvo-beleid en in de oprichting van de Louis Bonduelle Foundation in 2004.
Het avontuur gaat verder met Bonduelle Traiteur in 2003 en Bonduelle Noord-Amerika in 2007. Sinds 1853 volgden al zeven generaties elkaar op! In de loop van al die jaren bleef Bonduelle steeds een familiebedrijf in hart en nieren. De aandacht bleef gericht op de ontwikkeling van een langetermijnvisie, door belang te hechten aan de achterliggende gedachte van elke actie (gezond leven door plantaardig voedsel), door steeds te handelen vanuit sterke waarden en alle medewerkers als echte betrokkenen en ambassadeurs te zien.
En dit fantastische avontuur is nog lang niet voorbij! Elke dag gaat Bonduelle weer nieuwe uitdagingen aan en bedenkt het nieuwe producten en diensten om onze planeet te beschermen, bij te dragen aan het welzijn van elke mens en de mooiste pagina's van zijn geschiedenis te schrijven. Het beste moet nog komen!